Voorbij de hoge bergen ligt
Axenland.
De inwoners van Axenland zijn
dieren.
Je gaat er heen over de zee, over het
land, over de brede rivier,
maar altijd moet je over de hoge
bergen.
Mensen die goed zoeken,
vinden de weg naar Axenland.
(Voorbij de Hoge Bergen, Caremans, L.
& kussé, P.)
2 weken lang bezochten we alle huisjes
in Axenland. Zo maakten we kennis met de dieren, hun eigenschappen en hun
manieren.
Sjef, de leeuw, was een echte leider.
hij gaf andere dieren raad.
We kropen in de huid van Sjef en elke
dag werd er een nieuwe ‘leider’ gekozen, die mocht dan naast de juf zitten en
samen met een vriendje de eerste in de rij staan.
We luisterden naar het verhaal van
‘leeuw wordt koning’ en mochten eens brullen zoals echte leeuwen.
Kadosj, de kameel, was volgzaam.
We luisterden naar een verhaal van
‘goocheldoos’
Dag, de wasbeer, gaf graag dikke
duimen en pluimen.
We gaven in de klas applausjes aan
elkaar.
Zieme, de pauw, maakte zich graag op
en paradeerde trots door de straten van Axenland.
We knutselden een spiegel en mochten
onszelf spiegelen in grote, kleine, … spiegels. We vertelden elkaar waar we
trots op waren.
Bizi, de bever, helpt graag en was
telkens druk in de weer. Op het beverbord worden nu elke ochtend taakjes verdeeld:
stoelen onder tafel zetten, kijken of de jassen allemaal goed aan de kapstokken
hangen, … Zo helpen wij de juf ook een beetje.
We keken via de beamer naar een
digitaal prentenboek: ‘Welterusten kleine beer’.
Bolletje, de poes, genoot in Axenland.
Wij mochten elkaar masseren, daar genoten wij ook van.
In de namiddag mochten we onze tanden poetsen.
In de namiddag mochten we onze tanden poetsen.
Itsj, de uil, kon vanuit de hoge boom
alles heel goed zien, maar kon ook goed geheimen bewaren.
In de kring fluisterden we een
geheimpje door aan een klasgenootje dat naast ons zat.
Slosse, de schildpad, verstopte zich
in zijn schild. Hij was vaak bang.
we luisterden naar een verhaal over
Slosse in het donker.
Bonkie, de steenbok, zegt soms: 'Neen,
vandaag wil ik dit niet!'
We knutselden een 'stopbord'. Bij elke
ruzie konden de kinderen via dit bord een halt toeroepen.
Krik, de havik, was heel kritisch en
maakte zich vlug boos. We leerden dat Krik uitsluiting, pesten en ruzie maken
niet fijn vond. Hij kwam op voor de kinderen die nood hebben aan steun.
Tijdens ons bezoek in Axenland vierden we ook de verjaardag van Haile, die 4 jaar werd.
Hiep hiep Hoeraaa!!
Hiep hiep Hoeraaa!!
Na ons bezoek aan de 10 huisjes zat
ons verblijf in Axenland er, jammer genoeg, op.
Tot de volgende keer!
Sfeerbeelden:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten