ons thema

vrijdag 7 oktober 2016

De dieren van Axenland

De afgelopen weken leerden we elke dag over een dier van Axenland.
Zo hebben we de leeuw leren kennen, de poes, de bever, de wasbeer, de pauw, de havik, de schildpad, de uil, de steenbok en de kameel.
 
Op de eerste dag, op de dag van de leeuw, hadden we al geluk en mochten we een verjaardag vieren! Proficiat, Jaden! Een heel gelukkige verjaardag! Bedankt voor de heerlijke traktatie en het leuke klascadeau!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Op de dag van de poes werden we verwend. We masseerden elkaar, genoten van gekietel op ons gezicht, wreven onze handen in met handcrème en kregen we parfum op. Hmmm, lekker genieten!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De volgende die aan de beurt was, was de bever.
We speelden het spelletje 'Bert Bever', maakten bevertanden én hielpen elkaar zoveel we konden!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vervolgens was het de beurt aan de wasbeer. De wasbeer geeft graag complimentjes! Hij kan goed zien waar iemand goed in is door zijn bril. Daarom maakten wij ook een complimentenbril. We prikten gaatjes uit met een priknaald. Met onze complimentenbril konden wij onze vriendjes nu ook goed zien. 'Wauw, wat heb jij mooie schoenen aan!' en 'Ik vind jou lief!' en 'Ik ben blij dat je mij wil helpen!' waren enkele complimentjes die de kinderen elkaar gaven.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Zo'n zwarte bril is mooi, maar het kan nog veel mooier! Daarom versierden we onze bril op de dag van de pauw. We gebruikten glitters, bergen glitters... Potloden, stickers, pluimpjes, pomponnetjes, slingers, ... Zo konden we fier zijn als een pauw op onze mooie complimentenbril.
Ook verkleedden we ons en lieten onze pakjes trots aan elkaar zien!
En we maakten ook nog een pauwenschilderij! We mogen fier zijn op onszelf!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Na de pauw kwam de havik. Juf Tessa en juf Hilke deden een toneeltje met de poppenkast. Dat mochten we daarna ook zelf eens proberen.
Ook leerden we kritisch kijken zoals een havik dat doet.
We moesten goed kijken om de havik te vinden tussen allemaal andere vogels en andere dieren.
 
 
 
 
 
 
Daarna kwam de schildpad. Juf Tessa had een diertje mee, Roger, de schildpad. Ook Britt nam deze week een diertje mee! Een egel die ze in haar tuin gevonden had! Nadat we kennismaakten met het diertje, hebben we het meteen terug in de natuur gezet, want net als een schildpad vaak bang is, was het egeltje toch ook een beetje trillerig. Omdat de schildpad houdt van rust en stilte, luisterden we naar rustige muziek. Terwijl we ernaar luisterden, experimenteerden we rustig met waterverf.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Toen de uil kwam, leerden we iets voor ons te houden. Een uil ziet alles, maar zegt niks. Toen we memory speelden moesten we net hetzelfde doen! Alles goed in de gaten houden, maar niks verklappen aan elkaar!
 
 
 
 
 
 
 
 
Deze week was het ook 'Saved by the bell'. Hierbij willen we de hele wereld laten weten dat kinderen recht hebben op goed onderwijs. Onze school had er dit jaar voor gekozen om dat te doen door een les buiten te geven, in de openlucht. We verzamelden allerlei spulletjes die we vonden in de natuur en speelden daar dan spelletjes mee. Zo luisterden welk geluid stenen, takken en pluimen maken als ze vallen. We telden hoe vaak we een 'krak' hoorden wanneer juf Hilke een tak in stukken brak. We maakten een zo lang mogelijke slang van gevonden spulletjes. We hielden ons evenwicht terwijl we over de 'slang' liepen. En we toverden ons met taktoverstokken om tot alle dieren van Axenland!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Daarna kwam nog de steenbok. De steenbok zegt NEE! Steeds maar NEE! Wij deden alsof we steenbokken waren en altijd NEE! zeiden. 'Hebben jullie je goed gewassen?' NEE! 'Hebben jullie tanden?' NEE! 'Jullie hebben toch wel een broek aangedaan deze morgen zeker?' NEE! Hier moesten we hard om lachen!
Ook maakten we patronen met stempels. 'Een leeuw, een steenbok, een leeuw, een steenbok, een leeuw, ...'
 
 
 
Ten slotte kwam de kameel. Juf Hilke speelde de leeuw en wij speelden de kamelen. Omdat kamelen volgers zijn, probeerden we alles te doen wat Juf 'Leeuw' zei. Soms lukte iets echt niet en moesten we weer hard lachen! 'Lik eens aan je elleboog!' of  'Ga eens op je neus zitten!', ...
Juf Hilke liet een liedje spelen op haar gsm en verstopte die dan in de klas. Wij volgden het geluid om zo de gsm te vinden! Dat deden we supersupergoed! Juf Hilke was fier als op een pauw op de kameeltjes van K2!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Heel veel groetjes uit Axenland! En tot de volgende keer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten