Belangrijke datums 3 mei sportdag , 7 mei schoolreis en 13 mei toneel .

zaterdag 7 februari 2015

Thema: beroepen

Afgelopen 4 weken werkten we in de klas rond het thema beroepen.
Volgende beroepen kwamen aan bod:
- de postbode
- de kapper
- de dokter
- de tandarts

De postbode
- We brachten een enveloppe en postzegel mee naar de klas. We schreven een briefje en nadien gingen we samen naar de brievenbus op het dorp. Daar werd ons briefje gepost.
- We rangschikten enveloppen van klein naar groot.
- We leerden een versje over een brievenbus.
- Logische volgorde: posten van een brief
- Logispel: de juiste enveloppe zoeken
- We vierden ook de verjaardag van Mauro. Hij is 5 jaar geworden.

Op vrijdag hadden we een klasdoorbrekende kookactiviteit: wij zorgden voor de koude hapjes (wortel, selder, bloemkool) op de nieuwjaarsreceptie.

Hoekenwerk:
- enveloppen kopen in het postkantoor (winkel)
- knutselen: knippen en plakken --> logische volgorde
- brieven posten in de juiste brievenbus (getallen)
- kleuren volgens code
- werkblaadjes: evenveel en de minste
- drama: postbode spelen














































De kapper:
Cézar, onze klaspop, zijn haar was veel te lang geworden en dus moest hij dringend naar de kapper.

Sofie, mama van Louise uit de 3de kleuterklas, knipte het haar van Cézar en ook het haar van Lars.
De meisjes kregen een mooie vlecht en de jongens kregen gel in hun haar.

Wat deden we nog deze week:
- rangschikken haarkapsels van kort naar lang
- dramaspel: naar de kapper
- verhaal vertellen: Anna naar de kapper
- begeleid experimenteren: haardroger, krultang, stijltang
- begrippen meer en minder aan de hand van kammer herhalen
- spelen met geluid: kappersattributen

Hoekenwerk:
- woldraad knippen en op onze foto plakken als haar
- met plasticine haarkapsels maken
- kappersspullen kopen en verkopen in de winkel
- het haar doen van de schminkpop
- experimenteren met verschillende materialen in de knipbak
- techniek: woldraad door gaatjes steken
- naar de kapper in de kappershoek
- tablet: kappersspel






































































De dokter:
Nellie, onze klaspop is ziek en ligt in bed. We moeten de dokter bellen.

- Onze klaspop werd verzorgd door de kleuters.
- We leerden ook een versje over de dokter.
- Prenten rangschikken: Mieke moet bij de dokter.
- Verhalen vertellen: Dora moet naar het ziekenhuis (Zoë bracht dit boekje mee) + (Elena bracht dit boekje mee)
- Wiskunde: groepjes maken
- Wiskunde: evenveel als het getalbeeld
- Techniek: hoe moeten we windels omdoen.
- We poetsten onze tanden om de week af te sluiten.

Hoekenwerk:
- knutselen: scheuren van papier --> been in het gips
- knutselen: vormgeving --> schilderen ziekenwagen
- met crêpepapier zelf siroop maken
- met plasticine medicijnen maken en in het juiste potje steken (getalherkenning)
- in de apotheek siroop, pillen, ... kopen
- drama: bij de dokter
- onze klaspoppen Nellie en Cézar verzorgen
- zelf windels leggen
- 'Karel moet naar het ziekenhuis' bekijken via Fundels op de pc + bijhorende spelletjes
- getallenmatrice








































































De tandarts
- We brachten een bezoek aan de tandarts: wat doet een tandarts met onze tanden? Wat is   gezond voor onze tanden?
- We leerden een versje over de tandarts
- Prenten rangschikken: tanden poetsen
- Verhaal vertellen: Peppa en de tandenfee
- evenveel tandenborstels / tandpasta
- Wat is gezond / ongezond: sorteren
- spelen met geluid: tandartsmaterialen

- We vierden ook de verjaardag van Emiel! Hij is 5 jaar geworden!
- we poetsten natuurlijk ook onze tanden 

Hoekenwerk:
- getallenspel: vlekjes op de tanden wegpoetsen
- met de elektrische tandenborstel poetsen
- de tandartspraktijk
- krokodil heeft kiespijn
- tandpasta + tandenborstel kopen en verkopen in de winkel
- Anna poetst haar tanden op Fundels
- knippen en plakken: tanden in de mond
- playmobil + barbieset: de tandarts













































Er viel deze week ook sneeuw! Super om tijdens de speeltijd in de sneeuw te spelen!

























Geen opmerkingen:

Een reactie posten